תפילין – הכתר המלכותי: הסוד שקושר אותנו לאינסוף

תפילין 1 תפילין - הכתר המלכותי: הסוד שקושר אותנו לאינסוף 1

איך התפילין הופכות אותנו ל"יהודים כשרים" באמת?

אחי היקר, אחי אהובי.

אם נעצור לרגע את המרוץ המטורף של החיים, את ה"מבול" הזה ששוטף אותנו במחשבות, בבלבולים, בטרדות הפרנסה והרצונות המתרוצצים – ונשאל את עצמנו שאלה אחת פשוטה: מה זה באמת אומר להיות "יהודי כשר"?

האם זה רק רשימת מכולת של "מותר" ו"אסור"? האם זה רק טכניקה? רבינו הקדוש, רבי נחמן מברסלב, מלמד אותנו שיהודי כשר הוא יהודי שמחובר. יהודי שיש לו "דעת". יהודי שהלב והמוח שלו לא נמצאים במלחמה, אלא בריקוד משותף לכבוד השם יתברך.

אבל איך עושים את זה? הרי אנחנו יודעים כמה קשה המלחמה. היצר הרע, אותו "כח המדמה", מנסה בכל יום מחדש לנתק אותנו, להפיל אותנו לעצבות, לומר לנו שאנחנו רחוקים.

וכאן, בדיוק כאן, מגיעה המתנה הנפלאה, ה"עצה" העמוקה שנתן לנו בורא עולם: התפילין.

זה לא סתם עור של בהמה וקופסאות שחורות. הו, לא. זהו חבל ההצלה שלנו. זהו הצינור שדרכו אנחנו מקבלים בכל בוקר מחדש את הכוח להיות מי שאנחנו באמת. בוא נצלול יחד לעומק הסוד ונראה איך הרצועות הללו בונות אותנו להיות יהודים כשרים, שמחים ומוארים.

1. התפילין של ראש: ליישב את הדעת

רבינו ז"ל צועק בכל מקום: "העיקר הוא היישוב הדעת". הבעיה הכי גדולה שלנו היא שהמוח שלנו מתפזר. מחשבות זרות, דאגות של הבל, שטויות של העולם הזה נכנסות לנו לראש ומלכלכות את המקדש הפרטי שלנו. איך אפשר להיות יהודי כשר כשהראש מלא ב"עבודה זרה" של טרדות העולם?

כשאנחנו מניחים תפילין של ראש, אנחנו עושים פעולה אדירה. אנחנו לוקחים את ארבע הפרשיות – שהן תמצית האמונה, תמצית הזיכרון של יציאת מצרים וייחוד השם – ומניחים אותן ממש "בין עינינו", על מקום המוח.

התפילין של ראש הן בחינת "מוחין". אנחנו אומרים לקדוש ברוך הוא: "ריבונו של עולם, אני יודע שהמוח שלי קטן ומבולבל. אני לוקח עכשיו את השכל האלוקי, את הרצון העליון שלך, ו'מלביש' אותו על הראש שלי".

זה הסוד של יהודי כשר – הוא לא סומך רק על השכל האנושי שלו. הוא מבטל את השכל שלו אל מול האינסוף. כשהתפילין מונחות על הראש, נוצרת שמירה. זה כמו קסדה רוחנית. פתאום, יש לך כוח לעצור ולחשוב: "רגע, המחשבה הזו מקרבת אותי להשם או מרחיקה אותי?". התפילין נותנות לנו את ה"מוחין דגדלות" – את היכולת לראות את העולם במשקפיים של אמונה.

2. התפילין של יד: לשעבד את הלב

איי, הלב, הלב… כמה צרות הוא עושה לנו. "לב האדם רע מנעוריו". התאוות בוערות, הרגשות גועשים. לפעמים הראש יודע מה נכון (כי הנחנו תפילין של ראש), אבל הלב? הלב רוצה אחרת. הלב רוצה את "כאן ועכשיו", את ההנאות הרגעיות.

כאן מגיע הסוד העצום של תפילין של יד. אנחנו מניחים אותן על הזרוע השמאלית (לרובנו), כנגד הלב. ומה אנחנו עושים? אנחנו קושרים.

שימו לב לפעולה: אנחנו מהדקים את הרצועה. זהו אקט של "כפייה" חיובית. אנחנו אומרים ללב שלנו: "אתה בוער, יש בך אש, וזה מצוין! אבל את האש הזו אנחנו ננתב לקדושה".

להיות יהודי כשר זה לא להרוג את הרגש. חס ושלום! ברסלב היא חסידות של לב, של בשר ודם, של התבודדות וצעקה. להיות כשר זה לקחת את התשוקות ולשעבד אותן "לעבודתו יתברך". כשאני כורך את הרצועה שבע פעמים על היד, אני מתקן את שבע המידות שבנפש (אהבה, יראה, וכו') ומקדש אותן.

התפילין של יד מחברות את ה"תיאוריה" (הראש) עם ה"מעשה" (היד). יהודי כשר הוא לא פילוסוף שיודע לדבר יפה על אמונה; הוא יהודי שהידיים שלו פועלות אמונה. נותנות צדקה, עוזרות לזולת, מקיימות מצוות. התפילין יוצרות את החיבור הזה – מהמוח, דרך הלב, אל הידיים.

3. הקשר של תפילין: התקשרות לצדיקים

רבי נתן, תלמידו המובהק של רבינו, מלמד אותנו שאי אפשר להיות יהודי כשר באמת בלי "התקשרות לצדיקים". אנחנו צריכים מישהו שיאיר לנו את הדרך, שיראה לנו את ה"נקודות הטובות" שבנו.

הקשר של התפילין (הקשר בראש והקשר ביד) מסמל את ההתקשרות הזו. אנחנו קשורים. אנחנו לא לבד בעולם. כשאנחנו מהדקים את התפילין, אנחנו קושרים את עצמנו לשורש הנשמה שלנו, ולנשמות הצדיקים שבכל דור ודור.

הקשר הזה מזכיר לנו שאנחנו בנים של מלך. תחשוב על זה, אחי: כשאתה הולך ברחוב עם הסימנים האדומים של הרצועות על היד, זה "אות". זה סימן היכר. אתה מסתובב בעולם ומכריז: "אני שייך לפלוגה של המלך". הידיעה הזו לבדה נותנת כוח עצום להתגבר על ניסיונות. איך אני יכול ליפול לדברים נמוכים, כשאני קשור בחבלי אהבה לבורא עולם?

4. הפאר שבראש: להרים את הביטחון העצמי דקדושה

רבינו מלמד בתורה רפ"ב את היסוד של "אזמרה" – לחפש את הטוב. הרבה פעמים אנחנו נופלים לעבירות פשוט כי אנחנו מרגישים "סוג ב'". אנחנו חושבים שאנחנו לא שווים, שהקב"ה לא מסתכל עלינו בכלל.

והנה, התפילין נקראות "פאר". "פארך חבוש עליך". הקב"ה נתן לנו כתר! כל יהודי שמניח תפילין, באותו רגע הוא מלך. התפילין מזכירות לנו את האצילות של הנשמה שלנו. להיות יהודי כשר זה ללכת עם ראש מורם (בפנימיות, לא בגאווה חלילה) ובידיעה שהשם מתפאר בי!

חז"ל אומרים שגם הקב"ה מניח תפילין. ומה כתוב בתפילין דמארי עלמא (של ריבונו של עולם)? כתוב: "מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ". תבין אחי, כשאתה מניח תפילין ומשבח את השם ("שמע ישראל"), השם כביכול מניח תפילין ומשבח אותך! ההבנה הזו מרפאת את הנפש. היא נותנת לנו את הכוח להיות יהודים כשרים מתוך שמחה, ולא מתוך פחד ועצבות.

5. הרצועות: המשכה לעולם המעשה

למה הרצועות שחורות וארוכות? הסוד הוא שהן יורדות מהראש ומהלב עד למטה. היהדות לא נשארת בבית הכנסת. יהודי כשר הוא יהודי שלוקח את האור הגדול של התפילה ומוריד אותו (דרך הרצועות) אל תוך היום-יום, אל תוך העבודה, אל תוך הרחוב.

הרצועות מסמלות את היכולת שלנו "להמשיך" את הקדושה גם למקומות הנמוכים והחשוכים ביותר. רבינו אומר שגם ב"שאול תחתיות" אפשר למצוא את השם. התפילין נותנות לנו את החסינות לצאת לעולם, לעסוק בפרנסה, לפגוש אנשים, ועדיין להישאר מחוברים למקור האור. הן העוגן שמוודא שלא ניסחף בזרם.

סיכום: נקודת האמת

אז איך התפילין עוזרות לנו להיות יהודים כשרים? הן מאפסות אותנו. בכל בוקר, כשאנחנו קמים הפוכים, עייפים, אולי קצת מיואשים מאתמול – התפילין הן פעולת ההחייאה. הן מחזירות את השכל למקומו (תפילין של ראש), מכוונות את הלב לאביו שבשמים (תפילין של יד), וקושרות אותנו בקשר בל ינתק לנצח ישראל.

יהודי כשר הוא לא מלאך. הוא אדם שנלחם. והתפילין? הן כלי הנשק, הן התרופה, והן הכתר.

אחי היקר, בפעם הבאה שאתה מוציא את התפילין מהנרתיק, תנשק אותן לא רק בפה, אלא בלב. תרגיש איך רבינו מחייך אליך, איך השם יתברך מחבק אותך ואומר: "בני, אהובי, בוא נתחיל מחדש". כי עם תפילין, אתה אף פעם לא לבד. אתה מחובר. וזה, ורק זה, הסוד של להיות יהודי כשר באמת.

חזק ואמץ, אחי!